Fra ”bedst før” til ”moden fra”

Det kommer næppe bag på den kritiske forbruger, at meget af den frugt og grønt vi køber, ikke er helt så frisk, som den tager sig ud. Det skyldes ifølge producenterne, at detailkæderne vægter udseende og størrelse af frugt og grønt over smag. Derfor pumpes meget frugt og grønt med tilsætningsstoffer, der nok får frugt og grønt til at tage sig godt ud, men som bestemt ikke er fremmende for smagen og kvaliteten. Meget af den frugt der sælges i dansk detailhandel, er mere end et år gammelt. Bon appetit!

Kirsten Brandt, der er fødevareforsker på Newcastle Universitet, mener at producenterne skal mærke frugt og grønt med plukkedatoen for produktet, og det vil da helt sikkert også give forbrugerne et mere retfærdigt grundlag at vælge varer til eller fra på. Men hvorfor stoppe der? Hvorfor ikke vende hele praksissen på hovedet?

Det er lige præcis, hvad Agata Jaworska fra Agricultural University of Wageningen i Nederland har gjort med projektet Made in Transit. Made in Transit gør op med paradigmet om at bevare friskhed, og erstatter den klassiske konserverende fødevareemballage, med emballage hvori fødevarerne kan gro. Det vil sige, at varer der er tidligere var ”bedst før”, afløses af varer der er ”moden fra”. Kunderne plukker altså sine svampe, sine tomater, eller hvad det nu ellers måtte være, direkte fra emballagen, når varen er moden.

Made in Transits produkter transporteres i særlige lastbiler, hvis klima er gavnligt for vækst. Produkterne dyrkes så at sige ”on the road”. Det kan ikke gå hurtigt nok med at få Made in Transits koncept udbredt. Forbrugerne er på den måde garanteret 100 procent friske varer, og man skal heller ikke underkende den taktile oplevelsesorienterede tilfredsstillelse, der ligger i at plukke friske grøntsager hjemme i køkkenet.
Som forretning gælder det om at være først ude med at introducere Made in Transit, da der ligger et enormt differentieringspotentiale i produktet. Det er sundhed, det er miljørigtigt, det er friskhed og det er storytelling. Hvad mere ønsker den moderne forbruger sig egentlig?

Agata Jaworska om Made in Transit:


Reklamer

2 responses to “Fra ”bedst før” til ”moden fra”

  1. Fine sager, hvornaar rammer det gaardbutikken eller 8200 happiness?

  2. Hellere i dag end i morgen. Men der går desværre nok lidt tid

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s