Afskaffelse af plasticposer: Miljø eller mode?

I kampen for en grønnere klode er plasticposen blevet en af de helt store syndere. Derfor har nogle engelske og amerikanske dagligvarekæder helt afskaffet den, mens andre tilbyder genanvendelige muleposer som alternativ til plasticposen.

Nu er det jo ikke nok for forbrugerne, i skjul at liste rundt med god samvittighed – god samvittighed skal jo helst være synlig. Derfor har flere af dagligvarekæderne været snedige nok til at lade anerkendte designere stå bag de genanvendelige muleposer, så man kan
vise en lækker pose samvittighed frem for omverdenen.

Whole Foods lancerede er mulepose designet af Anya Hindmarch med ordlyden I’m Not A Plastic Bag. Posen udkom i begrænset oplag, og blev solgt for 15 dollar. Det skulle ikke tage mange timer før posen blev udsolgt, og det gjorde den selvfølgelig til et dyrt bekendtskab på eBay, hvor muleposen i en periode blev solgt for op til 400 dollar. Kendisser som Ivanka Trump, Jessica Biel, Reese Witherspoon (billedet) og Keira Knightley er alle blevet spottet med posen.

Der er siden kommet mange bud på miljørigtige poser. En af mine favoritter går militant til værks i kampen mod plasticposer. Det er en grøn neoprenpose påtrykt budskabet War On Plastic. Posen kan foldes sammen i en holder formet som en håndgranat.



Der gik ikke gå lang tid, før der kom respons på I’m Not A Plastic Bag. Nogle mente åbenbart, at den politisk korrekte pose ikke var andet end en billig måde at købe god samvittighed på – en slags afladsaktivisme i bedste Benetton-stil som vi husker det fra de glade 90’ere, hvor forbrugerne troede, at man kunne redde verden, udslette AIDS, stoppe folkekrige, forhindre sultkatastrofer og alskens andre dårligdomme ved at købe den rigtige trøje.

Som svar på afladsaktivismen sendte designeren Marissa V en taske, der mildest talt må siges at have hentet inspiration Anya Hindmarchs I’m Not A Plastic Bag på gaden. På Marissa Vs taske stod blot I’m Not A Smug Twat.

Billige budskaber eller egentlig aktivisme? Det kan være svært at afgøre. Hvad sikkert er, at poser har mere fashionpondus end de har haft længe. Pick yours!

Advertisements

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s