Lidt om QR-koder part 1

Hvis du næste du gang du er i supermarkedet eller bladrer i dit modemagasin, ser en lille firkantet boks, der ligner sne på en skærm, så fortvivl ej. Det er en QR-kode (også kaldet semakoder), og dem skal du nok få set mere til inden længe.

QR-koder har ikke for alvor vundet indpas i Vesteuropa, men i Japan og Sydkorea er koden en naturlig del af manges hverdag. QR-koden er en 2-dimensionel gengivelse af en webadresse. Man tager et billede af koden med sin mobiltelefon, og så får man på den adgang til den hjemmesiden, koden peger på. Fordelen ved QR-koder er, at man på stedet nemt kan hente den information, man har brug for.

Forestil dig f.eks. du står i H&M, og vil vide noget om en T-shirt, du overvejer at købe. Normalt vil processen være, at du køber trøjen, og går hjem finder information om den. Eller at du går hjem, og finder information om hvor den er produceret, hvordan arbejdsforholdende på stedet er osv., og lader informationerne bestemme, om du vil købe trøjen eller ej. Med QR-koder er den information lige ved hånden. Man tager et billede af koden, og så er der ellers adgang film, baggrundsinformation, interviews med de ansatte på fabrikken, hvor T-shirten er produceret osv., hvis ellers producenterne er villige til at levere al den information.

Sporbarhed bliver på den måde meget enklere og bliver real time. Der er ingen forskydning mellem købssituationen og informationssøgningen. H&M har allerede placeret QR-koder i nogle af sine kollektioner i Japan, og har og testet koderne andre steder. Blandt andet på bannerreklamer. Indtil for nylig var bannerreklamer et relativt dødt medie, men med en QR-kode på reklamen, kan forbrugerne nu få adgang til hele kædens katalog direkte fra banneret, og til en e-shop, hvor man kan købe produktet, der reklameres for.
Også McDonalds i Japan har printet QR-koder på burgeremballagen, så man kan få informationer om selskabet og maden, når man har brug for dem,

Advertisements

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s