Glimrende crossmedia-løsning fra MTV

MTV har altid været dygtige til at konceptudvikle, og nu har de gjort det igen. I en tid hvor tv er et truet medie, fordi det mangler fleksibilitet og interaktivitet, har MTV løst interaktivitetsproblemet med en glimrende crossmedia-løsning.

MTV’s lancerede i sidste uge Backchannel, der er et interaktivt spil, som er lagt oven i den irriterende vanedannede docusoap The Hills. Når jeg ser The Hills, bruger jeg broderparten af min tid på at græmmes over de medvirkende. Det er ensomt, men nødvendigt. Men med MTV Backchannel kan man nu græmmes sammen med alle andre seere.

Sådan fungerer det: Man registrerer sig som Backline-bruger på spillets hjemmeside, og vælger så, om man vil være Tagger eller Clicker. En tagger skriver kommentarer på én linje til begivenhederne i The Hills, mens Clickerne skal klikke på de kommentarer, de kan lide. De mest populære tags vokser i størrelse og rangeres efter popularitet, så det er let for seerne at identificere populære kommentarer. Jo mere populære en Taggers kommentarer er, des flere point scorer han.

Spillet Backchannel er en glimrende måde at tænke på tværs af medier. Ideen er for så vidt ikke ny, da man f.eks. kan kommentere på programmer på net-tv kanalen Joost. Men at kombinere nettets muligheder for interaktivitet med tv’ets statiske format og samle det hele i et spil, er en glimrende ide, der nok skal lokke nye seere til The Hills.
Way to go MTV!

Skriv en kommentar