Store ændringer i Googlebrugernes søgevaner

Google er mange menneskers udgangspunkt for at færdes på nettet. Er der noget man ikke kan finde, bruger man Google til at finde det. Har man en hjemmeside, og vil man gerne findes, gælder det derfor om at være synlig i Googlesøgninger. Synlig betyder, at man dukker op øverst i søgningerne, og en ny undersøgelse bekræfter, at det er mere vigtigt end nogensinde.

Virksomheden Think Eyetracking foretog i 2005 en undersøgelse, hvor man registrerede, hvordan Googlebrugere, orienterede sig på resultatsiden for søgninger. Dengang så resultatet sådan ud:


For tre år siden orienterede brugerne sig i hele SERP (Search Engine Result Page), men meget har ændret sig siden. Netbrugerne er blevet mere utålmodige, og de fleste hjemmesider er blevet mere søgemaskineoptimerede, så de dukker tidligere op i relevante søgninger.

Think Eyetracking har i 2008 foretaget en ny undersøgelse af måden hvorpå, Googlebrugerne orienterer sig på siden, og nu ser resultatet noget anderledes (og tankevækkende) ud:

Brugerne har stort set kun fokus på de tre øverste resultater. Så dukker din hjemmeside ikke op her, når der søges på relevante ord, personer, begivenheder osv., så er der stor sandsynlighed for, at du ikke får nær det antal besøgende på din hjemmeside, som potentialerne ellers er til.

Brugerne har altså tillid til, at Google er et filter, der er til at stole på: brugerne antager, at hvad der dukker op øverst i Googlesøgninger, er det mest relevante for dem. Undersøgelsen konkluderer også, at brugerne helliger AdWords meget lidt opmærksomhed, og at 87 procent af de brugere, der ikke kan finde, hvad de søgte efter på den første side, enten raffinerer søgningen med mere præcise eller flere ord, eller at de søger i kategorier i stedet for at lede på de efterfølgende sider.

Advertisements

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s