Google gør alle hjemmesider til sociale netværk

Ligeså meget som jeg elsker de sociale netværk, jeg er medlem af, ligeså meget hader jeg:

• at huske hvilke netværk, jeg er tilmeldt
• at huske mit brugernavn
• at huske mit login

• at få endnu en password-reminder i inboxen

Men nu er tiden med + 20-konti slut, og ikke overraskende er det Google vi skal takke. Google er nemlig i gang med at udvikle tjenesten Google Friend Connect, der gør alle hjemmesider til sociale netværk. Én konto til millioner af sociale netværk. Nemmere bliver det ikke.

Det er selvfølgelig rart som bruger, da man ikke skal huske på alverdens brugernavne og logins, og det er herligt for indehavere af hjemmesider, da de får helt nye redskaber til at inddrage brugerne, og også basere sidens indhold på brugergenereret indhold. Brugerne kan oploade billeder, bliver venner med hinanden, poste kommentarer og anmeldelser, videoer osv.

Det er let at komme i gang med Friend Conncet. Man melder sin hjemmeside til Friend Conncet, og definerer hvilke funktioner, man ønsker på siden, og så autogenereres en kode, som man kopierer ind i hjemmesidens html. Og vupti, så blev din hjemmeside til et Facebook.

For at få en ordentlig horde brugere til Friend Conncet har Google selvfølgelig arrangeret det sådan, at man, når man opretter sin Friend Connect-konto, kan importere sine venner fra andre sociale netværk, og så invitere dem til at melde sig til Friend Connect.

Sociale netværkssider er ikke længere revolutionerende – brugerne forventer sociale funktioner på hjemmesider. Men Friend Conncet er mindre revolution, da hele nettet potentielt kan blive til sociale websites. Eneste minus er, at Google – der indrømmet, er forbandet dygtige – nok engang sender en løsning på markedet, der binder folk til sig. Der vil med sikkerhed blive oprettet millioner af Gmail-kontoer, når Friend Connect gives frit. Og så er vejen til Google Docs, Analytics osv ikke lang.

Men trods alt: Tak til Google for Friend Conncent – det er en glimrende ide. Her er en demonstrationsvideo, der er noget omstændig og lidt for lang. Men det er sjovt at få indblik i, hvad Friend Conncet er og kan:


2 responses to “Google gør alle hjemmesider til sociale netværk

  1. Spændende og skræmmende. De har snart snablen nede i alle de informationer, om brugerne færden på Internettet. Og findes der er et alternativ – så er det kun et spørgsmål om tiden, inden de bliver opkøbt at Google. Det skal klart tjekkes ud, men jeg vil huske at være skeptisk inden jeg giver dem adgang til min færden i Social Media verden. Eller er det bare mig der har paranoia? Ved de ikke allerede for megen om mine brugsmønstre på Internettet?PS: Skal du ikke have dig en Wordspress Weblog? 😉

  2. Jeg er helt enig: Google er ved at sætte sig på alt for meget uden almindelige brugere tænker over det. Der er lykkes Google at bibeholde en aura af oprør, punk og demokrati, samtidig med, at de arbejder hårdt på at monopolisere folks brug af nettet.Senest har de lavet en meget hårdt amgreb mod e-handelen, et angreb jeg poster en blog om inden længe.Når kritikken har lydt, så må man sige, at Google nok engang lancerer et produkt, der er super gennemtænkt, gratis og let at bruge. Men jeg venter meget på gode alternative søgemaskiner. Søgemaskiner, der basere sine resultater på relevans, og ikke algoritmer. Der er ved at blive udviklet nogle, og jeg glæder mig til at teste dem, og se om de så faktisk leverer relevans

Skriv et svar

