Google og Twitter gør lyttere til deltagere i den politiske debat

Politiske debatter er ofte præget af postulater, det kan være svært at efterprøve som almindelig tilhører. Men internettet har ændret mangt og meget, og selvfølgelig også ændret måden folk opfører sig på under politiske debatter.

Joe Biden og Sarah Palin mødtes for et par uger siden i en tv-transmitteret debat, og Google har offentliggjort dokumentation for, hvilke ord folk søgte på minut for minut under debatten. Og folk brugte Google flittigt, og det er interessant, at Google har sneget sig ind i folks liv på den måde, og er blevet en art augmented reality, folk bruger til at verificere politikeres udsagn og til at kvalificere egne politiske standpunkter.

Informationerne om, hvad folk søgte på, er et interessant vidensbyrd om, hvordan tilhørerne reagerede på, hvad der blev sagt i debatten. Sarah Palin kaldte flere gange under debatten Joe McCain for en Maverick, og det kunne ses i Googlesøgningerne, hvor der blev søgt på Maverick og ”define: Maverick”. Og da Biden nævnte teokratiet i Iran, resulterede det ligeledes i en eksplosion i søgningerne på teokrati i Google.

Med en horde af vælgere bevæbnede med Google, er det svært for politikere at slippe afsted med løse postulater. Googles statistikker beviser, at moderne vælgere ikke bare lytter til, hvad der bliver sagt, men at vælgerne efterprøver udsagn, og vil have mere klarhed og faste definitioner.

Også Twitter blander sig i den amerikanske valgkamp. Da Current TV transmitterede den seneste debat mellem McCain og Obama, kunne seerne via Twitter poste kommentarer, der blev vist på skærmen, og dermed nuancere udsagn og tilbagevise eller argumentere imod påstande.
Det er slut med at ligge doven i sofaen og se debatten mellem præsidentkandidaterne, nu skal man aktivt engagere sig i den. Vil du se hvordan det fungerer eller være med, når Current TV transmitterer McCains og Obamas næste møde natten til den 16. oktober, så følg instruktionerne her.


Advertisements

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s