The Guardian tilbyder artikler i fuld længde i RSS feeds


Google Reader blog skriver, at den britiske avis The Guardian, som den første store avis i verden, tilbyder artikler i fuld længde i RSS feeds. Det er kærkommen løsning, som vi medieforbrugere har ventet alt for længe på, og en løsning som sikkert giver The Guardian en gang goodwill.

Scot Karo fra Publishing 2.0 skriver, at det er et initiativ, som andre aviser bør følge:

Alle andre store medier bruger RSS på en måde, hvor modtageren af feedet bliver præsenteret for et lille uddrag af teksten. Vil man læse mere, skal man klikke på teksten, og så bliver man linket videre til afsenderens hjemmeside for at læse hele artiklen.

Hvorfor? For at mediehuset kan eksponere dig for reklamer.

Hvad er problemet med det? Det er, at det underminerer hele formålet med RSS.

Formålet med RSS-læsere er, at man kan læse indhold fra adskillige hjemmesider ét sted, uden at skulle besøge alle afsendersiderne. Men med alle de feeds man har, hvor man skal klikke sig videre for at læse indholdet, så går der alt for meget tid med at klikke sig videre til andre sider, hvilket er irriterende!

Og det er derfor, at mange RSS-brugere ikke gider abonnere på feeds, der kun giver dele af indholdet.

Det er underligt, at RSS-feeds ikke er blevet mainstream endnu, og at relativt få personer bruger programmer som Google Reader. Mange netbrugere er konservative og besøger de samme sektioner på de samme sider dag ud og dag ind. Derfor er der ingen grund til at surfe rundt mellem dem, når man kan samle indholdet ét sted.
Et af de største problemer er netop, at mediehuse kun vil lade folk læse fulde artikler på deres respektive hjemmesider, og derfor bruger RSS-feeds som teasere. Når mediehusene indser, at det er ris til egen røv at bestemme, hvor deres indhold skal læses, så vil vi se en opblomstring i brugen af RSS.



Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s