Er du frustreret over teknologien? Så er du gammel!

Får du grå i hovedet, når computerskærmen går i sort eller når din iPod fryser? Og panikker du, når der kommer en kryptisk fejlmeddelelse op i din browser? Kan du svare ja til disse spørgsmål, er der god sandsynlighed for at du er gammel – i hvert fald hvis man måler din alder på teknologi.

En ny undersøgelse fra Pew Research Center’s Internet & American Life Project viser nemlig, at der er en direkte sammenhæng mellem graden af frustration man oplever i relation til teknologi og alder.

John B. Horrigan fra Pew Research Center’s Internet & American Life Project forklarer, at unge har et mere uproblematisk og selvfølgeligt forhold til teknologi. For dem er teknologi lige så selvfølgeligt som stikkontakter. Han forklarer også, at da man i det tidlige 1900-århundrede for alvor introducerde telefonen på det amerikanske marked, var teknologien så kompleks, at man tilbød lektioner i at anvende den.

Men som tiden går, bliver generationer mere fotrolige med nye teknologier, og færre og færre oplever frustrationer forbundet med dem. Teknologierne bevæger sig fra at være noget nyt til at være en selvfølgelig del af folks dagligdag.

Det samme gælder altså computere og gadgets. Den nye undersøgelse viser nemlig, at selvom unge i alderen 18-29 år er lige så dårlige til selv at reparere deres teknologiske devices, når de går i stykker, som de ældre generationer er det, så oplever de unge markant færre frustrationer forbundet med defekt teknologi.

Når en browser, en mobiltelefon eller en computer går i stykker, føler 85 procent af de 18-29-årige sig sikre på, at det nok skal lykkes at udbedre problemet, og kun en tredjedel af dem føler sig frustrede, når de oplever defekt teknologi. Til sammenligning oplever 52 procent af folk over 30 frustrationer i en tilsvarende situation.

Kønsforskelle spiller også ind på den oplevde frustration. 76 procent af de adspurgte mænd føler sig sikre på, at et teknologisk problem nok skal løse sig, mens det tal for kvinder er 68 procent.

Undersøgelsen peger altså på, hvad vi allerede ved, nemlig at en ny generation af digitalt indfødte kommer til, og de vil ikke opleve teknologier som en forhindring, men som en selvfølgelig del af dagligdagen på lige fod med støvsugere, blendere og elektriske tandbørster.

Så venter vi bare på, at museer, butikker, DSB, det offentlige, arbejdsgivere osv. tager teknologien til sig for alvor, og forstår, at give folk oplevelser, informationer og en en mere smidig dagligdag med teknologien som hjælp. Flere og flere forventer det, og indtil den er en udbredt selvfølgelighed, rummer teknologien et stort differentieringspotentiale, og kan dermed være en god forretning.

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s