Tre gode tidsfordriv til weekenden

Det er weekend, og i weekenden skal man have det godt. Så her følger tre tips, der kan gøre weekenden sødere.

LibriVox er en glimrende side for alle litteraturelskere, der også har mod på lydbøger. Librivox er et digitalt bibliotek af lydbøger, og det bedste af det hele er, at bøgerne kan downloades gratis. Der er omtrent 1.800 titler på siden, og alle værker er læst op af de frivillige, der engagerer sig i Librivox. Nogle bøger er læst op af samme person, andre bøger læses op af flere.
LibriVox er et glimrende open source-bibliotek, som jeg kun kan anbefale at besøge. Det skal lige bemærkes, at der ikke er bøger på dansk, men adskillige på engelsk.

Man kan også bruge tid på iTunes U, der er en portal, hvor universiteter verden over ligger streams og videoer af forelæsninger ud. Så vil man blive klogere på kunsthistorie, kemi, konservatisme eller noget helt andet, så er iTunes U er glimrende sted at starte.



Lidt musik skal der også til, og til weekenden behøver man kun ét nummer. Det hedder Sabali, og er med det blinde malesiske ægtepar Amadou Mariam. Deres forrige plade Dimanche a Bamako, der blev produceret af Manu Chao (som jeg ellers ikke kan udholde), var lidt af en genistreg, så jeg har glædet mig som et lille barn til deres nye plade, der nu er på gaden.

Glæden blev ikke mindre, da jeg erfarede, at Damon Albarn fra blur var inde over som producerer, og han har en stor kærlighed for afrikansk musik, der både kan høres i hans egne projekter, og i hans engagement i det glimrende pladeselskab honest jon’s, der har udgivet en række drønstærke plader med bl.a. afrikansk folkemusik.

Tilbage til weekendens nummer Sabali, som Albarn har produceret. Da jeg hørte det første gang, blev jeg en kende skuffet, for der er ikke meget lyd af Mali over det. Det er et fængende pophit, der er blevet til i en frontalkollision mellem vocoders, synths og et drys Bruce Haack.
Men anden gang jeg hørte nummeret, var den der. Det er et fantastisk nummer, hvor Albarn virkelig har haft mod til at trække Amadou Mariam i en helt uventet retning. Skru højt op for lyden, og nyd lyden af afrikanske robotter!


Skriv et svar

