Spot.Us: Læserne foræres magten over mediet

Spot.Us, der har til huse i San Francisco, er et friskt take på journalistisk praksis. Spot.Us er nonprofit citizen journalism, hvor brugerne kan indsende ideer til historier, der skal efterforskes, og/eller donere penge til efterforskning af historier andre brugere har foreslået.

Der er lagt et budget for hver foreslået historie, så man har overblik over, hvad det koster at dække den, og når budgettet er nået, går freelancejournalister i gang med at skrive den. Forretningsmodellen, hvor man finansierer sine aktiviteter på mikrotransaktioner (mange bække små…), kendes fra blandt andet Obamas valgkampagne og Radioheads seneste udgivelse In Rainbows, hvor brugerne selv bestemte prisen på pladen, når de downloadede den.

Når en Spot.Us-historie er færdig, publiceres den på Spot.Us, og traditionelle medier er velkomne til at bruge den, hvis de henviser til den oprindelige kilde. Et medie kan også købe de eksklusive rettigheder til historien, hvis de ønsker det.

Brugerfinansierede begivenheder som Spot.Us’ journalistik, hvor beslutningsprocessen er demokratisk, giver almindelige mennesker en fornemmelse af og mulighed for indflydelse og kontrol, og giver muligheder for at efterforske sager, som traditionelle medier ikke vil røre eller ikke har fået øje på.

Dermed ikke sagt, at citizen journalism er en fuldgod erstatning for de traditionelle medier og uden hager. For eksempel kan en privatperson have en skjult agenda med at få en historie afdækket, på samme vis som en våbenfabrikant kan have det i at få fortalt eller sløret bestemte historier.
Spot.Us giver mulighed for at købe sig vej til medierne, og det betyder, at Spot.Us’ artikler skal læses ligeså nidkært og kritisk, som artikler fra klassiske mediehuse.

For at brugerne ikke skal købe historier for egen vindings skyld, kan en bruger på Spot.Us maksimalt finansiere 20 procent af udgifterne til en historie. Men det kræver næppe megen snilde at smyge sig uden om den praksis.

Når kritikken har lydt, så skal Spot.Us bydes velkommen, som et kærkomment demokratisk supplement til de klassiske medier.


Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s