Amerikanerne foretrækker web over trykte medier i nyhedsdækningen

2008 blev et banebrydende år for nyhedsdækningen på internettet. Det blev nemlig året, hvor amerikanske forbrugere for første gang læste mere nyhedsstof på nettet end i trykte medier. Det viser en ny undersøgelse fra Pew Research Center, der er et analysebureau fra Washington.

I 2007 indhentede 27 procent af amerikanerne nyheder fra nettet. Det tal steg i 2008 med 13 procent, så 40 procent af amerikanerne jævnligt læste, hørte eller så nyheder på nettet. TV er stadig amerikanernes foretrukne medie til at indhente nyheder fra, men også amerikanernes forbrug af nyheder på tv faldt i 2008. Mon ikke den progressive brug af nettet under valgkampen pustede til den tendens?

Selvom udviklingen, hvor nettet overhalede trykte medier var ventet, så er det stadig de klassiske mediehuse, der er primær leverandør af nyheder til amerikanerne – forbrugerne skifter bare mediehusenes trykte alternativer ud med de digitale.

Ikke overraskende er det de yngre medieforbrugere, der flittigst læser nyheder på nettet. I gruppen under 29 år steg antallet af personer, der læser nyheder på nettet i 2008 fra 34 til 59 procent, mens blot 28 procent fra samme gruppe indhentede nyheder fra trykte medier.

For nylig erklærede den stolte amerikanske avis Chicago Tribune sig konkurs, og det kan være et forvarsel om udviklingen på avismarkedet, hvis ikke mediehuse dygtigt omstiller sig til en digital tidsalder. Det kræver mod til at gøre op med dogmer, noget The Guardian gjorde for nylig, da de som den første store internationale avis, tilbød artikler i fuld længde i RSS.

2009 bliver et spændende år for nyhedsdækningen på nettet. Vil Citizen journalism fylde mere, vil folk blive flittigere bloglæsere eller vil udviklingen, hvor folk er loyale mod mediet, men ikke formatet fortsætte?

Reklamer

One response to “Amerikanerne foretrækker web over trykte medier i nyhedsdækningen

  1. Et andet spørgsmål er også hvordan man kan skabe solid omsætning i tider af gratis indhold til forbrugerne.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s