Velkommen weblogik i reklame for Tim Christensens nye plade

Skal man danne sig et overblik over et produkt, er det ikke troværdigt kun at høre de rosenrøde historier om det. Forbrugerne vil have nuancer og perspektiver – det vil sige troværdighed. Det har de længe kunnet få på nettet, men i trykte medier har det ikke været muligt.

Pladeselskaber og filmselskaber indrykker gang på gang annoncer, der er plasteret til med stjerner, hjerter osv. Har de store medier ikke været gavmilde med karaktererne, så tyr man bare til de mindre medier, der har været det – det vigtigste har været, at indrykke annoncer med høje karakterer påklistret.

For nylig faldt jeg over en annonce i Gaffa, der fangede min opmærksomhed. Det var en annonce for Tim Christensens nye plade Superior. Hvad der slog mig var, at folkene bag annoncen havde taget ved lære af nettets logik, og derfor henviste til både gode og dårlige anmeldelser. Der henvises til anmeldelser, hvor der står alt fra at ” Han [Tim Christensen] rører ved det ypperste” til at pladen er ”ugens flødebolle”, og der henvises til anmeldelser, der giver fra to til fem stjerner.
Tim Christensen siger til Gaffa, at responsen på reklamen har været yderst positiv, hvilket er til at forstå.

Forbrugerne vil ikke vælge produkter til eller fra ud fra glansbilleder, de vil vælge på et troværdigt grundlag. Det har man vidst på nettet længe, og endelig lader det til, at der er nogle i medieindustrien, der har forstået, at den logik sagtens lader sig overføre til trykte medier også.

Klik på billedet for at se det i stor størrelse:

Advertisements

2 responses to “Velkommen weblogik i reklame for Tim Christensens nye plade

  1. Godt spottet, det er helt klart netlogik der slår igennem dér. Og dejligt forfriskende; Vi kender alle de der biograffilm der kun har fået fem/seks stjerner i “Woman” og “Chili” og så ved man at det sandsynligvis er en møgfilm.

  2. Det er en kærkommen udvikling, som jeg håber, der bliver taget ved lære af rundt omkring i mediebranchen. Problemet er bare, at det nok kun er de plader, film mm., der kan fremvise en god del positive anmeldelser, der vil blive markedsført på denne måde i begyndelsen. Men omvendt, så vil det jo få en film, der markedsføres på gode anmeldelser fra Chili, Woman, Euroman og andet skidt til at se desto mere mistænkelig ud. Kort og godt: der er flere fordele end ulemper ved den type annoncer. Og må jeg lige benytte anledningen til at anbefale Tveskovs blog, der er en af landets bedste:http://tveskov.com/blog/

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s