The Printed Blog: En brugerskabt avis baseret på weblogik

Det er ikke de mest bekvemme tider at være avis i. Annonceindtægterne falder, et stigende antal læsere foretrækker onlinemedier over trykte og små specialiserede aviser vinder på bekostning af de store generalister. Herhjemme er det kun Børsen, Information og Kristeligt Dagblad der får flere abonnenter.

Udviklingen betyder heldigvis ikke, at der ikke er folk, der kaster ud i at etablere nye trykte medier. Et af de mere spændende tiltag er en nystartet avis i Chicago, ved navn The Printed Blog. På The Printed Blog frygter man ikke tidens medieudvikling, men ser den som en mulighed for netop den avis, de sender på gaden for første gang den 27. januar.

The Printed Blog ønsker at aktualisere og revolutionere den klassiske avis ved at gøre den brugerskabt, lokalrelevant og skalerbar. Det vil sige, at man skaber en trykt avis med appel til internetgeneration. En avis der bliver udgivet i adskillige lokale udgaver og formater over hele USA to gange dagligt.

Rent praktisk lader det siger gøre ved at have en masse lokalredaktioner, der arbejder på samme platform – en platform brugerne kan tilmelde sig, engagere sig i og levere indhold til. The Printed Blog ønsker at vende den klassike top-down redaktion, hvor der sidder redaktører og chefredaktører på hovedet, og i stedet overlade ansvaret for avisens indhold til brugerne – god gammeldags citizen journalism. Avisen vil udkomme i et handy format, der gør det let at tage den med sig, og læse den på vej til og fra arbejde. Man kan også læse avisen online i en pdf-version.

Planerne for The Printed Blog er store, men man starter ud i det små, og uddeler på premieredagen avisen på to meget trafikerede gader i Chicago. Den 3. februar kan indbyggerne i San Francisco få det første eksemplar af The Printed Blog i hånden. Her vil avisen i starten udkomme på ugebasis, for senere at udkomme dagligt.

Der er allerede en god del buzz omkring The Printed Blog på nettet, og ønsker man at snuse nærmere til foretagendet, kan man tjekke The Printed Blogs Flickr-side, blog, Twitter-feed og Facebook-gruppe.

Men en ting er buzz på nettet, noget andet er, hvordan avisen vil klare sig i den benhårde kamp om annoncekroner – her skal avisen kæmpe med de samme vanskeligheder som klassiske medier oplever. Men hvis det lykkes for The Printed Blog at levere en ung avis med brugerskabt og relevant indhold, der er kendetegnet ved rækkevidde og fleksibilitet, og som derigennem kombinerer udblik med lokale interesser, så bliver det et eksempel til efterfølgelse for mange aviser.

Måske projektet lykkes, hvilket må få branchen til at reagere på det. Hvis det ikke lykkes, er det under alle omstændigheder et interessant initiativ, som de klassiske trykte medier bør lade sig inspirere af under alle omstændigheder.

Relaterede indlæg:
Spot.Us: Læserne foæres magten over mediet
Velkommen weblogik i reklame for Tim Christensens nye plade

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s