Famous for 15 megabytes

Det er gået de færrestes næse forbi, at vi befinder os midt i en finanskrise. En logisk reaktion på finanskrisen ville være, at de ansatte ude i virksomhederne lagde lidt ekstra timer i jobbet. For det første for at positionere sig på arbejdspladsen, og derigennem side mere sikkert i jobbet og for det andet for at bidrage med lidt ekstra til virksomhedens vækst. En vækst, der kan veksles til en højere løn, en bonus eller andre goder.

Men selv i disse krisetider tegner der sig et billede af, at flere og flere folk investerer tid i frivilligt arbejde i communities på nettet. Business Week har en interessant artikel om emnet, og heri konkluderes det, at det for mange af de folk, der bidrager til ”den frivillige økonomi”, er vigtigt med den sociale anerkendelse, der følger med arbejdet.

Ansatte arbejder ikke længere bare på at forbedre virksomhedens renommé, men bruger også tid på at opbygge et godt ry og rygte og pleje deres eget brand online.

I gamle dage ville folk med Andy Warhols ord være berømte i 15 minutter, i webtidsalderen vil folk være Famous for 15 megabytes..

Business Week skriver:

It’s dawn at a Los Angeles apartment overlooking the Hollywood Hills. Laura Sweet, an advertising creative director in her early 40s, sits at a computer and begins to surf the Net. She searches intently, unearthing such bizarre treasures for sale as necklaces for trees and tattoo-covered pigs. As usual, she posts them on a shopping site called ThisNext.com. Asked why in the world she spends so many hours each week working for free, she answers: “It’s a labor of love.”

Later this morning, a half-hour’s drive to the west, a serial entrepreneur named Gordon Gould strolls into the Santa Monica offices of ThisNext. Gould has managed to entice an army of volunteers, including Sweet, to pour passion and intelligence into his site for free. Traffic on ThisNext is soaring, with unique visits nearly tripling in a year, to 3.5 million monthly. What’s in it for the volunteer workers? “They can build their brands,” Gould says. “In their niches, they can become mini-Oprahs.”

Advertisements

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s