Chris Anderson fra Wired: Gratis er en god forretningsmodel

I den digitale tidsalder bliver flere og flere produkter tilgængelige, uden at man skal betale noget for dem. Nogle forærer deres produkter væk, mens andre distribuerer produkterne ulovligt, så de kan hentes gratis. Firkantet sagt, vil produkter der kan digitaliseres falde i værdi og ende med at blive gratis – lovligt eller ulovligt.

Ikke så få industrier klager sin nød på grund af digitaliseringen, men der findes folk, der omfavner Freeconomics. En af de mest prominente er den anderkendte forfatter og chefredaktør på magasinet Wired, Chris Anderson, der til juni udgiver bogen Free.

Han stod onsdags på scenen i Malmø, hvor han ironisk nok fik 500.000 kroner for at holde et oplæg om, at flere og flere produkter bliver gratis.
En af hans pointer er, at et lille antal personer gerne betaler store summer for at få den eksklusive oplevelse, og derigennem finansierer gratisoplevelsen for horderne på nettet. Anderson kalder det for Freenium.
Se hele oplægget her.

Her den korte version af Chris Andersons take på Free:

Her hele hans oplæg fra Malmø:

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s