Grønne virksomheder tjener 15 procent mere

Konsulentfirmaet A.T. Kearney har foretaget en ny undersøgelse, der viser, at virksomheder, der udviser et oprigtigt engagement i bæredygtighed, klarer sig bedre end virksomheder, der ikke fokuserer på sin miljøindsats. Rapporten, der hedder Green Winners: The Performance of Sustainability-Focused Companies During the Financial Crisis, afslører, at grønne virksomheder inden for 16 af de 18 undersøgte kategorier, over en seksmåneders-periode klarede sig 15 procent bedre end de konkurrenter, der ikke arbejdede på at blive mere miljøvenlige.

De virksomheder, der for alvor skiller sig positivt ud i undersøgelsen, er dem, der for mere end ti år siden indledte en systematisk kamp for at blive grønnere. Det vil sige virksomheder, der så i glaskuglen, og blev klar over, at miljø i fremtiden ville blive et konkurrenceparameter. De progressive virksomheder belønnes nu for at reagere tidligt på miljøtrenden – eller nærmere, for at reagere på miljøet og ikke trenden.

Rapporten giver et eksempel på en emballagevirksomhed, der har bæredygtighed som et fundamentalt element i sin businessstrategi. For mere end ti år siden, indledte man indsatsen for at blive en grønnere virksomhed.
Siden 1998 er produktionen steget med 76 procent. I samme periode har man mindsket co2-udslippet med 16 procent, forbruget af vand med 28 procent og energiforbruget med tre procent. I 2007 betød det en besparelse på 30 millioner dollar i virksomheden, og målt på en 16-årig periode sparer virksomheden 500 millioner dollar.

IBM har igangsat initiativet Big Green, der på to år udgør en besparelse på 500 millioner dollar, Clorox sparer 40 millioner dollar på et år takket være initiativet GreenWorks og General Electric skærer takket være et nyt initiativ fire procent af energiforbruget i produktionen af produkter, der i forvejen er temmelig miljøvenlige, og fordobler på den baggrund overskuddet på dem med 100 procent i 2010.

Det er altså fornuftigt at være grøn. Både for imaget og samvittigheden, men så sandelig også for pengepungen. Om de undersøgte virksomheder så honoreres alene fordi de er grønne eller om de honoreres fordi de er progressive og i almindelighed er på forkant med udviklingen, er svært at afgøre.

Der er to lektier: For det første betaler det sig at reagere på udviklinger, man ser komme, før de for alvor gør sig gældende – reagér på det du tror på, ikke læn dig tilbage og vent på, at det bliver en bredt udbredt trend. Og anden lektie: At være miljøvenlig er ikke bare noget, man skal lægge ud til forbrugerne som en valgmulighed. Det er noget, som det er rentabelt at arbejde med inden for virksomheden. Grøn er det nye guld!


Reklamer

2 responses to “Grønne virksomheder tjener 15 procent mere

  1. Jooohhh… Men jeg synes der mangler en vinkel.Noget af forklaringen skyldes nok også at det netop er de virksomheder som i forvejen kører godt, der har råd til at prioritere at være grønne.

  2. Nu tager jeg jo forbehold og skriver, at overskuddet måske ikke skyldes, at de er grønne, men at de evner at reagere tidligere på markedet end andre.Hvorvidt det er en udgift at blive en grønnere virksomhed er en svær diskussion. Det er det nok på det korte bane, men f.eks. Walmart har sparet mange mange mange penge på miljøtiltag. Energi er jo en udgift, så kan man reducere den, er der penge at hente.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s