Multitasking skader koncentrationen, men vi er disponerede til at elske den

Vi har hørt det adskillige gange: Vi bliver mindre fokuserede og dummere af vores omgang med den massive informationsstrøm, som de nye medier har ført med sig. Modsat hævder andre, at vi lever i et videnssamfund, og at den nemme adgang til viden og information gør os til mere duelige og vidende mennesker.

Den opfattelse deler Maggie Jackson, forfatter til Distracted: The Erosion of Attention and the Coming Dark Age, ikke. Hun mener, at menneskets evne til virkelige at fokusere og til dyb koncentration og hengivenhed bliver spoleret af det cybercentriske samfund.

Maggie Jackson forklarer, at vores evne til koncentration er et komplekst sammenvævet organisk system i hjernen, og at vores teknologi- og mediebaserede kultur af afbrydelser ødelægger vores evne til koncentration. Og værst af det hele: Vi er disponerede til at elske afbrydelserne.

Maggie Jackson forklarer til Wired:

We are programmed to be interrupted. We get an adrenalin jolt when orienting to new stimuli: Our body actually rewards us for paying attention to the new. So in this very fast-paced world, it’s easy and tempting to always react to the new thing. But when we live in a reactive way, we minimize our capacity to pursue goals.

…This degree of interruption is correlated with stress and frustration and lowered creativity. That makes sense. When you’re scattered and diffuse, you’re less creative. When your times of reflection are always punctured, it’s hard to go deeply into problem-solving, into relating, into thinking.

…Interruptions are correlated with stress, and a cascade of stress hormones accompany that state of being. Stress, frustration and lowered creativity are pretty toxic. And there are studies showing how the environment shapes brain development in kids.

Maggie Jackson mener, at vi bør ændre samfundet i retning af mere fokus og mere stilhed, hvilket er et godt råd. Men for de af os, der enten af lyst eller nødvendighed, lever i et konstant skiftende infornationsflow, og hvis arbejde er bygget op omkring det, kan det være svært at tage imod Jacksons råd. For os er udfordringen snarere, hvordan vi kan være dybt koncentrerede – også i meget korte perioder.
For min egen del er jeg dog begyndt at skrue ned på informationsmængden. Færre opgaver, og mere fokus herfra. Jeg har på en tavle på mit kontor opstillet mine nye arbejdsregler. Essensen er singletasking over multitasking.

3 responses to “Multitasking skader koncentrationen, men vi er disponerede til at elske den

  1. Frederik Grue-Sørensen

    Tag et kig på Pomodoro teknikken, hvis du ikke allerede kender den..http://www.slideshare.net/goberiko/the-pomodoro-technique-for-sustainable-paceDen handler om at være fokuseret på en enkelt opgave ad gangen, og fungerer udemærket når man får den ind under huden.

  2. Sjovt du nævner det. Faldt selv over præsentationen for nylig, og agter at afprøve Pomodoro for at arbejde mere fokuseret. Har du gode erfaringer med det?

  3. Frederik Grue-Sørensen

    Jeg har prøvet det af i et stykke tid, og jeg synes det fungerer godt. Det er ikke hver dag jeg husker at bruge det, men hvis jeg har en opgave der kræver særlig koncentration så bruger jeg det, og det fungerer efter hensigten.Jeg kan stadig godt få impulsive indfald, som “det er vist længe siden jeg har været på intranettet”, men er jeg i gang med en Pomodoro, så gør jeg sessionen færdig (hver session er 25min) inden jeg foretager mig noget andet. Jeg tror man med tiden lærer at blive mere fokuseret ved at tvinge sig selv til at single-taske noget mere. Det der er sværere at styre er de eksterne forstyrrelser, som for eksempel telefonen, eller henvendelser fra kolleger.

Skriv et svar

