Gud er død, derfor er vi på sociale netværk

Forfatteren til bogen Mind Hacks, Matt Webb, har just forladt scenen. Han gjorde sig nogle yderst interessante overvejelser omkring forholdet mellem teknologi og det sociale.

Webb opstillede fire punker, der er væsentlige i den aktuelle diskussion og forståelse af teknologi:

1: Teknologi handler om deltagelse. Han fortalte om en fireårig pige, der åbnede et nyt tv, og stillede spørgsmålet: hvor er musen. Det peger på, at de kommende generationer har en forventning om, at al teknologi skal være interaktivt.

2: We are as Gods and might as well get used to it: Vi er en del af verden, vi skal forme den og kan lige så godt vænne os til det og tage ansvar for det.

3: Selvtræning: Folk vil anvende teknologi til at monitorere sit liv og sundhed. Nike plus er et eksempel på det. Her kan man måle sin form, sammenligne løbetider på samme rute etc.
Et andet eksempel er 23andMe, hvor man for 400 dollar får undersøgt sit dna, og får svar på, om man er disponeret for sygdomme. Er man det, kan man leve præventivt, og dele erfaringer om præventiv livsstil med personer, der er disponerede for samme sygdom som dig.

4: Det store problem med teknologi er at gøre det socialt. Mange teknologiske løsninger gør brugerne sociale på en maskinel måde, og mange løsninger mangler egentligt socialt aspekt.
Et eksempel er, når man bestiller flybilletter over nettet. Det er nemmere at bestille mere benplads eller dyrere pladser, end det er at bestille pladser ved siden af sine venner.

Webb stillede det helt basale spørgsmål: Hvorfor benytter folk sig af sociale netværk. Ifølge Webb er forklaringen i ligeså høj grad filosofisk som praktisk. De praktiske fordele kender vi, så dem springer vi over.

En vigtig årsag til, at folk bruger sociale netværk er Gud. Det er nemlig et problem for os, at Gud er død, som Nietzsche deklarerede. Med Guds død mistede mennesket sit moralske kompas, og blev overladt til egne beslutninger, etik og overbevisninger.
Men mennesket er socialt, har brug for rettesnore og respons fra sine relationer, og det er en af årsagerne til folk er på Facebook, Twitter etc.

Her deler vi vores liv, ligger det frem til dom, giver os selv væk – som man gør i en relationer – og derfor er responsen det væsentligste aspekt ved de sociale netværk. Ikke selveksponeringen.


Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s