Er design er vejen ud af avisernes krise?

Trykte medier lider under digitaliseringen. Oplagstallene er faldende, og kunderne flygter til digitale nyhedsmedier. Og når kunderne flygter, gør annoncørerne det samme.

Design kan næppe redde de trykte medier ud af den krise, de kun befinder sig i begyndelsen af, men godt design kan revitalisere aviser og tidsskrifter, og dermed forlænge deres relevansperiode.

Det er den polske designer Jacek Utko er eksempel på. Jacek Utko mener, at der er flere årsager til avisernes problemer. For det første vil læserne ikke betale for gårsdagens nyheder, og elektroniske devices er mere handy og mobile end en tommetyk søndagsavis.

Hvordan overlever aviserne så? Nogle hævder, at fremtidens avis bør være gratis, andre mener, at den skal være i tabloidformat, andre igen mener, at den bør have mere fokus på lokale forhold og nichesager (noget der vil fordyre avisen betragteligt), mens andre mener, at den skal basere sig på folks meninger og lære af netformatet: Less news, more views.

Avis er en grafisk komposition
De er ikke de redskaber Jacek Utko har løftet flere avisers oplagstal med. Det har han gjort vha. godt design.

Jacek Utkos strategi var, at gøre forsiden på avisen til en signatur. Han brugte forsiden som en legeplads for sig selv som kunstner, og hver forside var hans egen fortolkning af virkeligheden. En forside skulle være mere plakat end avisforside. Derfor eksperimenterede han med typografier og illustrationer.

For hele avisen arbejde han ud fra en filosofi om, at avisen var en stor grafisk komposition. Ligesom en symfoni har afvekslinger i udtryk og tempo, skal en avis have det. Det er designeres opgave, at give læserne en oplevelse af en komposition. F.eks. behandler Utko et opslag som en enkelt side, for det er sådan læseren oplever det.

Jacek Utkos redesign af den polske avis Puls Biznesu blev kåret til verdens bedste avisdesign kort efter det nye layout var præsenteret. Andre af Utkos arbejder fik også fornemme priser med på vejen. Den fornemste anerkendelse var dog, ifølge Jacek Utko, at oplagstallene steg kraftigt.

  • I Rusland steg oplagstallet på en redesignet avis med 11 procent det første år, oplagstallet var 19 procent højere efter to år og 29 procent højere efter tre år.
  • I Polen var tallene 13, 22 og 35 procent over en treårsperiode.
  • I Bulgarien steg oplaget med imponerende 100 procent.

Her et oplæg ved Jacek Utko

Advertisements

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s