We Are Hunted: Den moderne hitliste baseret på forbrugernes onlineaktiviteter

På grund af fildeling, downloads og streams er musikindustrien ikke, hvad den har været. Derfor er hitlister baseret på pladesalg, heller ikke hvad de har været. De afspejler en uddøende måde at forbruge musik på. Hitlister er et levn fra en tid, hvor musikindustrien var topdown-styret, hvor distributionen var centraliseret og hvor kanalerne man fik sin musik fra, var overskuelige og kendte.


I dag kan man med lige så stor ret hævde, at online-aktiviteter omkring en sang, en plade eller en artist er en lige så gyldig indikator på popularitet, som pladesalg er det – hvis ikke mere gyldig.

Det er den filosofi We Are Hunted bygger på. We Are Hunted scanner et hav af hjemmesider, blogs, streams, P2P Networks, Twitter osv., og udregner på den baggrund den enkelte artists og det enkelte nummers popularitet.

Der kan sikkert rejses spørgsmål ved måden We Are Hunted udregner popularitet, men der kan ikke rejses spørgsmål ved, at der er behov for nye at opgøre popularitet på i en digtial tidsalder, hvor filer deles, hvor der streames og hvor cloud computing langsomt tager over. Derfor hilses We Are Haunteds initiativ velkommen, for helt fejl tager de næppe…

Advertisements

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s