Graf viser sammenhængen mellem, hvor lang tid man bruger på at spise, og hvor fed man er

Fedme er et problem i mange vestlige kulturer. Fedme hænger ikke bare samen med den kost man spiser, men også måden man spiser på.
Det er en gammel nyhed, at det er fedmeforbyggende at tage sig tid til at nyde sit måltid i ro og mag. Det fremgår af følgende graf, hvis to akser viser, hvor lang tid man bruger på at spise i udvalgte lande samt bmi-indekset i de pågældende lande:

2 responses to “Graf viser sammenhængen mellem, hvor lang tid man bruger på at spise, og hvor fed man er

  1. Hmm. Synes måske ikke den er specielt sigende. Folk i USA er tykke, ja, det ved vi jo alle. Men hvorfor er der fx så mange flere i New Zealand der er federe end i fx Korea og Japan selvom de spiser langsommere? Man kan jo ikke sige hip uden hop, det handler jo også om hvad man spiser og hvordan man bruger sin krop til daglig.Jeg synes folk i Korea spiser sindssygt hurtigt. Hurtigere end jeg har set de fleste danskere spise, men alligevel holder de sig godt. Forskellen er jo at de spiser sundt, og efter tradition også holder sig i form med motion (det er en gammel tradition at tage ud og vandre i bjergene hver weekend, for ligesom at holde sig godt – bjergene er totalt overcrowdede i weekenden!). De fleste tykke koreanere jeg har set, er det fordi de adopterer en vestlig livsstil. De spiser vestlig mad, som for det meste er junkfood, og er gået væk fra deres asiatiske værdier og bruger derfor ikke tid på motion. Opdragelsen bliver mere loose og så går det jo bare ned af bakke.Jeg ved ikke helt hvorfor jeg blander mig, det er slet ikke min boldgade.(det er iøvrigt sjovt når man skal skrive blogger-kommentarer og den så beder een om at “vælge en identitet” – jeg føler mig tit nærmest opfordret til at opfinde en ny!)

  2. Jan Skinnerup

    Det virker temmelig langt ude at postulere nogen sammenhæng når man ser på spredningen af målepunkerne. Hvis den graf der er tegnet ind er et eller andet matematisk fit, så må det være med en kæmpestor usikkerhed.

Skriv et svar

